Att tänka på inför dina inlägg på sociala medier.

 

-

 

Fatta dig kort.
Ingen vill läsa långa uppsatser om din produkt i ett inlägg på Instagram så hänvisa istället vidare till en webbsida eller blogg.


Skriv det viktigaste först.
Du har någon sekund på dig att väcka intresse hos målgruppen så säg det viktigaste först. Endast de tre första raderna av din caption syns i flödet, resterande text hamnar under ”Läs mer”


Skriv så att det är lätt att förstå.
Undvik svåra ord och komplicerade meningar. Ibland är det lockande att formulera sig poetiskt men tänk då att det ska vara enkelt att läsa och svårt att missförstå.


Var personlig.
Här är det helt avgörande att hålla koll på målgruppen samt vilken tonalitet du signalerar. Vill du t.ex kalla läsaren för ”ni” eller ”du”? Ofta är det bra att inte vara för högtravande men det finns givetvis undantag även här.

Call to action.
Uppmana målgruppen till att agera på ditt inlägg. Ställ en fråga, be dem klicka sig vidare eller spara ditt inlägg. Tala om för mottagaren vad du önskar med inlägget helt enkelt.


Korrläs alltid.
Det är många som stör sig på stavfel, särskrivningar och syftningsfel så be en kollega läsa igenom din text för att undvika att ge ett slarvigt intryck. Tryckfelsnisse kan lura bakom varje hörn.


Tänk SEO även i sociala medier.
Anpassa din caption efter sökmotorerna. Ta reda på vilka relevanta sökord din målgrupp använder och väv in dem naturligt i din caption.

Previous
Previous

2023 med Team United!

Next
Next

Vad är SEO & SEM?