Influencer Marketing

 

Den årliga undersökningen "Svenskarna och internet" visar att 18 % av internetanvändarna har köpt en vara på rekommendation av en influencer. Det är dubbelt så många kvinnor som handlar på rekommendation av en influencer, speciellt unga kvinnor i åldern 16-25 där siffran är hela 55%. En annan studie visar att en influencer som väljer samarbetspartners med relevans, exempelvis inom områden där de som redan är engagerade och med likasinnade värderingar, skapar både högre trovärdighet och i samband med det en högre kvalitet på resultatet.


Att jobba med inflytelserika personer som har ett starkt nätverk och hög pålitlighet inom sitt område har stora möjligheter. Genom att marknadsföra ditt varumärke med deras tonalitet i deras sociala medier når du ut till en hängiven publik direkt på hemmaplan.


Mediebranschen förändras konstant och influencer marketing har blivit en självklarhet och närmast ett krav att jobba med idag för att hänga med. Konsumenten tillbringar allt mer tid på sociala medier och interagerar hellre med människor de har en relation till. De ser till likasinnade personer för trovärdiga recensioner och rekommendationer snarare än direkt till företaget. Eftersom även influencers har blivit så stort har det blivit mer och mer aktuellt att vända sig till de mindre profilerna, s.k micro-influencers för att få en mer personlig effekt.


För att lyckas med all typ av marknadsföring är mätning, utvärdering och uppföljning A och O, detsamma gäller influencer marketing. Att ha koll på vilka KPI:er man ska använda, hur man optimerar arbetet för att nå sina mål och vad som är nästa lämpliga steg i strategin kan vara en utmaning – här kan vi hålla dig i handen genom hela processen som en del i din mediemix.

 
Previous
Previous

Vad är SEO & SEM?

Next
Next

Fototips till sociala kanaler